Dierenrechten: 'regels' die veelvuldig worden geschonden

door:
Het weer is zonnig en warm, de terrasjes lopen vol en drank wordt met liters achterovergeslagen. Het seizoen van de festivals is begonnen, maar helaas is een festivalseizoen niet altijd positief. Het Yulin dog meat festival komt er weer aan en dit betekent dat in 10 dagen ontzettend veel honden en katten bruut worden mishandeld en gedood om uiteindelijk als delicatesse geserveerd te worden.

Yulin is een stadsprefectuur in de autonome regio Guangxi, China, en heeft bijna 6 miljoen inwoners. Dit jaar zal in Yulin het tiende hondenvlees festival zijn. Elk jaar worden op dit festival over 10 duizend honden en katten gegeten. Nu vraag je je misschien af, wij eten ook koeien, varkens en kippen, maar we protesteren ook tegen de onvriendelijke behandeling van deze dieren.

De gekkies in Yulin geven hier niets om. De behandeling van de honden en katten tijdens dit festival is nog tientallen malen erger. De poten worden vastgebonden, ze worden met veel dieren in een te kleine kooi gestopt, ze worden aan de poten opgehangen, geslagen, geschopt om vervolgens levend in een bak met kokendheet water gegooid te worden. Als je hart nu nog niet huilt, moet je jezelf maar even afvragen of je een empathisch vermogen hebt.

Van 21 tot 30 juni vindt het festival plaats. Het is de heetste week van het jaar en het eten van hondenvlees zou helpen bij het trotseren van de hitte.[1] De bezoekers geloven voorts dat het eten van dergelijk vlees hen geluk en gezondheid brengt. Sommigen geloven zelfs dat het ziektes voorkomt en dat de seksuele prestatie van mannen verbetert. Oh ja, ik geloof meteen dat een man beter in bed is als hij mijn hond heeft gegeten. Ik denk eerder dat hij daarna nóóit meer een prestatie gaat leveren.

Het eten van honden is niet illegaal en jaarlijks worden er zo’n 10 tot 20 miljoen honden geslacht voor menselijke consumptie. Het is een traditie die tot 400 jaar geleden kan worden teruggevonden. Een traditie die in de verre toekomst wellicht een keer wordt uitgebannen, daar vele activisten van over de hele wereld de honden en katten proberen te redden. En niet onbelangrijk: zich bezighouden met de bewustmaking van deze helse praktijken.[2]

Is het een kwestie van ‘verschillende perspectieven’ op tradities? Onder andere, maar het blijft een feit dat de omstandigheden waaronder de dieren worden omgebracht onaanvaardbaar is. In Nederland wordt hondenvlees bijvoorbeeld niet als delicatesse gezien. Honden worden als ‘man’s best friend’ gezien en de Wet dieren is gemaakt om ze te beschermen tegen de soort mishandelingen en afslachtingen die plaatsvinden tijdens het festival. Een wet die overeenkomsten vertoont met de proclamatie van de rechten van het dier. Kan er echter wel gesproken worden van rechten voor het dier?

Het antwoord luidt ontkennend. Dieren hebben geen rechten omdat er geen rechten aan dieren toegekend kunnen worden. Zij bezitten niet de geestelijke vermogens om als rechtspersoon op te treden.[3] Om deze reden stellen we dan ook grenzen aan de rechten van mensen in de omgang met dieren, zoals gesteld in de proclamatie van de rechten van het dier door de Internationale Liga voor Dierenrechten. De proclamatie kent echter wel rechten toe aan dieren zoals het recht op een eerbiedig leven en het recht op vrijheid om in de eigen natuurlijke omgeving te leven. Voorts bevat de proclamatie onder andere verboden zoals het verbod op uitroeien, exploiteren of misbruiken van dieren, verbod op in de steek laten en het verbod op exploiteren van dieren voor het plezier van de mens.[4] De rechten die de proclamatie aan dieren toekent, lijken enigszins op mensenrechten, maar dan naar de eigen aard van het dier.

De dierenrechten zijn gebaseerd op ethische en morele filosofie. Een van de voorstanders van dierenrechten was Jeremy Bentham, bekend van het vak rechtsfilosofie in het derde jaar. Benthem is een utilist, inhoudende dat hij uitging van het grootste geluk voor het grootst aantal mensen.[5] Met betrekking tot dieren stelde hij niet of ze konden redeneren dan wel praten, maar of ze konden lijden. Ja, een dier kan lijden en pijn, frustratie, plezier en liefde voelen.[6]

Een dier kan echter niet zijn eigen rechten afdwingen. Als het mishandeld wordt, kan het niet naar de rechter om schadevergoeding of herplaatsing te eisen. Een mens kan dat wel, dus zie je een dier in nood, help het. Het is weer zomer dus het zou bijvoorbeeld kunnen voorkomen dat je een dier in een snikhete auto opgesloten ziet zitten. In een dergelijk geval moet je 112 of 144 bellen.[7] Hetgeen een taak is van de gehele samenleving, want zoals Mahatma Gandhi stelde ‘kan de grootheid van een natie en haar morele vooruitgang worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld.’[8]


[1] BBC, ‘China Yulin dog meat festival under way despite outrage’, BBC 22 juni 2015.

[2] Ahluwalia, ‘Yulin dog meat festival: what is it, how did it start and will activists ever manage to get it banned’, Independent 21 juni 2017.

[3] Amnesty, dierenrechten en mensenrechten, no date, https://www.amnesty.nl/encyclopedie/dierenrechten-en-mensenrechten (geraadpleegd op 11-06-2018).

[4] Animal freedom, Animal Rights Proclamation, no date, http://animalfreedom.org/english/opinion/proclamation.html (geraadpleegd op 11-06-2018)

[5] Filosofie, Jeremy Bentham, no date, https://www.filosofie.nl/jeremy-bentham.html (geraadpleegd op 11-06-2018).

[6] PETA, Wat zijn dierenrechten?, no date, https://www.peta.nl/actie/wat-zijn-dierenrechten/ (geraadpleegd op 11-06-2018).

[7] Politie, Warm weer: geen hond in de auto, no date, https://www.politie.nl/nieuws/2015/juni/3/04-warm-weer-geen-hond-in-de-auto.html (geraadpleegd op 11-06-1018).

[8] PETA, Wat zijn dierenrechten?, no date, https://www.peta.nl/actie/wat-zijn-dierenrechten/ (geraadpleegd op 11-06-2018).


Tags

China dierenleed Dierenrechten Yulin

Discussie

Relevante artikelen